Met de juiste installaties zorgeloos het vliegtuig in

Type: Installaties
Locatie: Schiphol
Opleverdatum: Juni 2018

Schiphol had in 2017 zo’n 68,5 miljoen reizigers over de vloer. Deze reizigers willen zo snel mogelijk in het vliegtuig zitten, op weg naar hun bestemming. Baas B.V. zorgt samen met andere partijen voor de vlotte doorstroom van reizigers op de grootste luchthaven van Nederland. In opdracht van Schiphol Telematics leggen wij nieuwe systemen aan die voor een doorstroom zorgen: sensoren welke op basis van WiFi en Bluetooth passagiersaantallen inzichtelijk maken.

Brickstream en Blip sensoren

Brickstream en Blip sensoren maken passagiersaantallen op Schiphol inzichtelijk. Een Blip sensor detecteert geanonimiseerde Wi-Fi- en Bluetoothsignalen van mobiele telefoons om zo de wacht- en verblijftijden van de aanwezige passagiers in een specifiek gebied inzichtelijk te maken. De Brickstream is een beeldsensor die een denkbeeldige lijn maakt en personen die door deze lijn lopen telt. De systemen zorgen er samen voor dat real-time bekend is hoeveel passagiers zich in een gebied bevinden en berekent de wachttijden in cruciale gebieden. Dankzij deze informatie kunnen bijvoorbeeld het floormanagement en de passengers assistants van Schiphol gericht op- en afgeschakeld worden, of passagiers naar een andere terminal geleid worden om de wachttijden te verminderen. Ook leert het systeem zichzelf voorspellingen te doen over de verwachte wachttijd en toont deze informatie op diverse beeldschermen. Passagiers zijn zo beter geïnformeerd en ervaren minder stress bij het zien van rijen wachtenden. Al met al helpt dit systeem om passagiersstromen inzichtelijk te maken om een zo plezierig en soepel mogelijke start of einde van de reis te geven. Gegevens worden geanonimiseerd door een dagelijks vernieuwde versleuteling en zijn niet te herleiden tot een individu of het gebruikte apparaat.

In meer dan een jaar heeft Baas een netwerk van meer dan 800 sensoren geïnstalleerd in de publiektoegankelijke gebieden op de luchthaven, zoals in de vertrekhallen, security filters, lounges, pieren en bagagehallen.

Nachtwerk

De drukte overdag op Schiphol zorgt ervoor dat het geen gemakkelijke werkplek is, wanneer je een sensor moet ophangen met de benodigde bekabeling. Baas werkt daarom voornamelijk in de nacht aan de werkzaamheden op Schiphol.

Een werkdag (werknacht ??) begint met het verzamelen van benodigdheden in onze opslag voor de security. Om vervolgens volledig gecheckt te worden bij security en de juiste werkplekken voor die dag af te zetten. De ochtend na de installatie van de systemen levert ons projectteam direct de geïnstalleerde sensoren met bekabeling op. De doorloopsnelheid is dus zeer kort. Korte lijnen met de opdrachtgever en goed begrip van wat er verwacht wordt is een must in deze hectische omgeving en hoge tijdsdruk.

Je ziet ons overdag niet veel, maar Baas is elke dag aanwezig om samen met Schiphol Telematics te zorgen voor het verbeteren van een soepele doorstroom van passagiers op de luchthaven Schiphol.


Opdrachtgevers


Divide Internetoplossingen